Bukott Angyal
Men
 
Szml-L
Induls: 2004-05-10
 
Szavazsok
Lezrt szavazsok
 
Linkek
 
Iromnyok
Iromnyok : Jim Morrison s az erotikus tudomny

Jim Morrison s az erotikus tudomny

Scoo  2005.11.11. 12:12

Hrs Gyrgy Pter cikkje a FilmVilg magazinban jelent meg 1991-ben, melyben bemutatja Jim miknt tekintett a filmekre, valamint kielemzi a vizsgafilmjt is. Elre szlok, hogy nem egy habknny olvasmny.

Jim Morrison s az erotikus tudomny
Hrs Gyrgy Pter

Kevesen tudjk – s mg kevesebben tulajdontanak jelentsget annak a tnynek –, hogy az 1971-ben elhunyt, rockzenszknt elknyvelt Jim (James Douglas ) Morrison nemcsak dalszvegeiben volt kritikus a kultrval szemben, hanem meghatrozhatatlan mfaj rsaiban is kifejtette a szemlyisge ltal hordozott s kihordott kultrkritikai. Ezeknek a nmet romantika, Nietzsche, Rimbaud, Baudelaire, Freud s Ferenczi hatsairl rulkod, jobb hjn kultrkritikai tredkeknek nevezhet rsoknak a kzppontjban a film ll – mint korunk szellemisgnek allegrija. Morrison gy gondolkodik a filmrl, ahogyan az alkimista a vilgrl. Ha filmet nz, „idszakos vilgknt” ltja azt. A filmnzs s -ltrehozs szmra a vilgnzet szintjre emelkedik.

Ez az alkimista vagy filmes vilgnzet „erotikus tudomnyknt” rhat le, mert az alkmia s a film egyarnt kpes brmely egyedi ltezt egy msikkal kapcsolatba hozni, bellk tovbbi(aka)t ellltani, s ezzel mintegy igazolni a dolgok egymssal sszefgg, nem-izollt voltt. Az alkimistt s a filmest ppgy Erosz hajtja munkja kzben, mint ahogyan a dolgok egymsbaalakulsra val hajlamt is Erosz irnytja. Mert az alkimista s a filmes lelke egyarnt az anima mundi egyedi megjelense, s a llek szmra brmely bels trgy (ember), esemny ppgy prima materia, mint ahogyan az anima mundi minden kls trgyat prima matriaknt kezel. „Metamorfzis. Egy trgy elvga-tik nevtl, habitustl, asszociciitl. Levlasztva csupn dolog lesz, nmagban s nmagtl. Amikor vgl megvalsul ez a dezintegrci a puszta ltezsben, akkor a trgy szabad lesz ahhoz, hogy a vgtelen brmiv vljk” (Morrison).

A dolgok mkdst a bennk rejl llek szabja meg, a sttsgben rejtz fny. E mkds akkor vlik nyilvnvalv, ha kpesek vagyunk az anyagbl lelket, a sttsgbl vilgossgot vonni ki, ezzel a ltet megtiszttani, jrateremteni; s ez a magnum opus tulajdonkppeni clja. A magnum opus ennyiben a hallhoz kapcsold szertartsokkal rokon. „A mozi a llekhez visz vissza minket, az anyag azon hitvallshoz, ami megadja minden egyes dolognak a maga kln istenisgt, s istent lt minden dologban s llnyben. A mozi, az alkmia rkse, egy erotikus tudomny utols hajtsa” (Morrison).

Morrison 1964-ben iratkozott be a kaliforniai UCLA-re, pp abban az idben, amit ksbb a professzorok Golden Age-nek neveztek el. Tbbek kztt ekkor volt az intzmny hallgatja Francis Coppola. A UCLA-n tlttt vek alatt kezdte el Morrison rni The Lords, Notes on Vision cm jegyzeteit, amelybl a fenti idzetek is valk; s amit a ksbbi kiadsok tvesen versesktetknt cmkznek. Valjban itt, a The Lords-ban szletik meg a film nagy allegrija. Az elmletben elgondoltakat Morrison vizsgafilmjben prblta meg tltetni a gyakorlatba; a film bemutatsa azonban bukssal vgzdtt. Ezt sikernek is elknyvelhetnnk, hiszen filmjnek cljrl maga Morrison gy nyilatkozott: „egy film, amely megkrdjelezi magt a film kidolgozst... egy film a filmrl”. A filmen a kvetkez lthat: a fszerepl (Morrison) mlyet szippant egy marihunval tlttt pipbl, s htraveti a fejt. Hullmz monoszkp jelenik meg: az Outer Limits (Kls hatrok) TV-show szignlja. Kp egy magas, szke nrl, aki csak melltartt, bugyit s harisnyatartt visel (az operatr, John DeBella nmet bartnje). A kamera lassan lefel psztzik az arcrl, hogy vgl megmutassa cipjnek hegyes sarkait, amint egy tvkszlk tetejn tncolnak. A kpernyn nci katonk masroznak egy dszszemln. Kp egy szobrl (Morrison). A falakat Playboy-aktok bontjk, jtknyilak cltbliknt. A szobban lev klnfle emberek le-rszegednek, letelepednek filmjtkokat nzni, de a film elszakad. Az emberek flugrlnak, s kezkkel rnyjtkot mutatnak be a vszon fehr fnye eltt. Kzelkp egy lnyrl: az operatr szemgolyjt nyaldossa, megtiszttvn a szennytl, amit a ltott kpekbl sszegyjttt. Utols vgs: a tv lekapcsoldik, a kp fehr vonall, majd pontt vlik, vgl teljesen elsttl.

Morrison filmje t jelenetre bonthat, amelyek egy-egy elmleti problma fldolgozsai. Ez az t jelenet magba srt mindent, ami Morrisonban – a The Lords tansga szerint – a filmmel kapcsolatban krdsknt vagy lltsknt megfogalmazdott az alkmival, az rnyjtkokkal, a szensszal, az erotikval s a halllal kapcsolatban.

Ha megprbljuk a kpi anyagot flgngylteni, akkor legalbb t valsgskrl beszlhetnk. Az els lenne a mindennapi let valsga, az a primer valsg, amelybl a film teljes anyaga az alkots sorn valamiflekppen kiszakadt, s ahov a filmanyag a vetts sorn a vszonrl visszamlik. E valsg-sk hatrt jelli ki a kbtszerezs aktusa. A primer s profn valsgbl kiszaktott film-lomnak szintn megvan a maga valsga, amely a filmet a film-vilg rszeknt hatrozza meg kifel, ugyanakkor befel nmaga is vilgstruktrt mutat. Ez a valsg a mozi mitolgijnak valsga. „A mozi mindaddig jdonsg volt – rja Morrison –, tudomnyos jtkszer, amg a mvek elegend tmege ssze nem gylt ahhoz, hogy megalkosson egy idszakos msik vilgot, egy hatalmas, befejezetlen mitolgit, amelybe tetszs szerint elmerlhetnk.” A film-vilg ezen valsgbl, amely a mindennapihoz val viszonyban szekunder s nnepi, a filmtrtns valsga szakad ki, s ez a valsg jelen esetben a kbtszer valsgaknt rhat le. Itt az letre kelt mtosz, a ritus s a szensz birodalmban vagyunk. Ahogyan „a szensz alapelve: egy betegsg orvoslsa”, gy Morrison szerint a film alapelve sem ms. „A mozi varzsa a hallflelmen alapul”. s: „A mozit frfiak alkottk meg, frfiak vigasztalsra”. E harmadlagos valsgban jelenik meg a tvkperny valsga; majd ebben az immr negyedik valsgskban led fl nll tdikknt a kvetkez ngy jelenet sora. Az itt flvzolt lineris valsg-rend azonban csak alapvarici. Pldnak okrt elkpzelhet, hogy a tv valsga az elsdleges, s az sszes tbbi trtnst a tvkpernyn ltjuk. S ugyangy a zrjelenet kapcsn is eljtszhatunk a krdssel, hogy vajon mely valsgsk(ok) eltnst jelenti az elstteds? A tovbbi elemzsbl remlhetleg kiderl, hogy a keret s a tbbi skok klcsnsen thatjk egymst, krkrs interpretciban gazdagtva a jelentsrendszert. Nem ncl-e azonban ez a valsgskokkal val jtszadozs? Semmi esetre sem, hiszen nem lltani akar valamit, hanem pp ellenkezleg, flteszi a krdst, hogy meddig tartanak, s micsodk vajon a kls hatrok. lltani csupn egyetlen dolgot kpes: a film a sttsgbl val kiemelkeds s az oda vissza-hulls valsga-csodja. A film megszletik s elmlik: Erosz s Thanatosz uralma alatt ll. Ez az Erosz s ez a Thanatosz azonban nem a mvszi teremts individulis s esend mlysgeibl, hanem a termszet teremtst megismtl alkmia fstjbl lp el. „Az alkimistk klns, termkeny sszefggseket szleltek a ltezk valszntlen elrendezsben... ezek azok a konjunkcik, amelyek tltesznek brmely ‘akart’ montzs steril jeln.”

Erosz s Thanatosz magn a vsznon is megjelenik. Erosz mint erotika tncol a brutalits masroz nci-Thanatosza fltt. Mi az, amit ltunk? Erosz gyzelmi rmtnca Thanatosz fltt? Vagy ppen kettejk mlyrl jv lnyegi hasonlsga? A ktfle mozgs azonossgai vagy klnbsgei a meghatrozak? A meztelensg ms vagy ugyanolyan-e mint az egyenruha? A kvetkez kpsor mindkt magyarzatot megengedi: a helyzet megfordult, s most a htkznapi agresszi li rmnnept a Playboy-Erosz fltt.

A kvetkez jelenet – Erosz s Thanatosz szublimlsa – a mindennapibl az nnepibe vezet t: a mvszet krdseihez. Az rnyjtk-jelenet kzbls elhelyezse nem vletlen: az rnyjtknak Morrison gondolkodsban valban kzponti szerepe van, s a kiemels is erre hvj a f l a figyelmet. Az rnyjtk itt egyrszt a film alternatvjaknt jelenik meg; rtelmezhet a film szletsnek kezdeteknt (ahonnan a film szrmazik) vagy a film halla utni llapotknt (ahov a filmnek tartania kell). Els esetben a kezdjelenethez, a msodikban a zrjelenethez kthet. „A filmek legnagyobb tmegt a modern Kelet alkotta meg. A mozi egy si hagyomny j formja – az rnyjtk. Mg a sznhz is annak utnzata. Az Indiban vagy Knban szletett rnyjtk vallsos szertartsokhoz igazodott; azokhoz az nnepsgekhez kapcsoldott, amelyek a halott elhamvasztsa krl folytak.” Az rnyjtk mvszete ott kezddtt, ahol aktulis hallhoz-ktttsge vget rt. Az idvel val kapcsolatban azonban mg a film is megrizte hallkzeli eredett. A film id-vonatkozsai: megismtelhetsg, rkkvalsg s jelen id. A hall azon vltozs – solutio –, ami az idben ltezt idtlen ltezv, a jelenben lefolyt folyamatos jelenn teszi. A megismtelhetsg: a hall lland ereje flttnk s ennek visszavonsa, az l megsokszorozott – s ismtelt –pusztulsa, s a halott fltmasztsa szensz, ritus. A ritus sorn mindig ugyanaz a rgi esemny elevenedik meg, maga a ritus mgis mindig j. Mert a rgi ppen-most trtnik; mert az j visszaolvad a rgibe. A film nyelve is a ritus nyelve: csak a jelen idt ismeri, az ppen-most bemutatst. Mlt idben beszlni nem tud, de jelenlevv teheti a mltat. A jelen lv mlt: halhatatlansgunk bizonytka, az rkkvalsg grete, mozgsban lv kpia. A filmszalag a vetts sorn vlik filmm; ebben az rtelemben a vetts a halott fltmasztsa. „Idzd fl, enyhtsd meg, zd el a Holtat. jszaknknt.” Ebbl a ritulis azonosulsbl ered a vgkvetkeztets: „A mozi varzsa a hallflelmen alapul.” De mert mvszetknt ljk t, ezrt a flelem egyben az adorni reszkets is, kjes megborzongs, flig-azonosuls: a kivetlt kp mgsem n vagyok. E ketts hatst Morrison kt egyszer mondatban fogalmazza meg: „A film nzi: diszkrt vmprok; A nz egy haldokl llat”. E kt ltszlag ellenttes llts mgtt ismt alkmiai problma ismerhet fl: az anyagban rejl llek flszabadtsa szksgkppen egyttjr lelknk anyagainak flszabadtsval. Szksgszern itt az azonosuls knyszert kell rteni, amit azonban mindig modull a relis fjdalomtl val mentessg tudata. Az „anyag” szenved helyettnk, de mgiscsak helyettnk szenved. Taln mr kirajzoldtak film s rnyjtk szembelltsnak egyes lehetsges pontjai. Az rnyjtkban nem vlik el let s mvszet, a kivetlt kp lte nem nllsulhat, s vgl a filmnzs passzivitsval szemben megkveteli az aktv rszvtelt. Msrszt mmor s lom nietzschei ellentte fogalmazdik meg ebben a szembelltsban. Innen nzve a keretben megjelen kbtszer s a msodik jelenetben szerepl tnc szimblumrtk; mint az rnyjtk elkpei, az aktv- teremt flszabadult dionszoszi mmor jelkpei a passzvszemlld apolli film-ltvnnyal szemben. E kt szls lehetsget egyesten az rnyjtk, minthogy szemllhet ltvnyt hoz ltre, de a nzk egyben alkotk is. Erosz tevkeny utat tall Thanatosz elzsre. Az rnyjtk-jelenet ihletettsgt nagyban meghatrozzk Nietzsche s N. O. Brown Morrison ltal nagyra tartott knyvei. (lom s mmor, tnc s ltvny tvzse nem j-kelet jelensg. Az rnyjtkot Indiban csajanataknak hvjk, s e szban a nat-t tncot jelent).

A negyedik jelenet oda futtatja ki a filmet, ahov a Film az rnyjtk-jelenetben mr eljutott. Mg ott a filmmvszet rkezett el tja vghez, itt a film r vget. Az operatr szeme szintn szimblum-rtk: az „nemzi” magt a filmet, az a film oka-eredete, teht a film csak abban rhet vget, onnan kell kivonulnia. „A trgyakat, ahogy idben lteznek, a tiszta szem s a kamera adja neknk. Nem hamisttattak meg a ‘lts’ ltal.” Vagy az alkmia nyelvn: „Elklnteni, megtiszttani, jraegyesteni. A Nagy Mvszetnek s rksnek, a mozinak a formulja.” Mi tnik el az operatr szembl s/vagy a filmbl a tisztogats ltal? A lert valsgok melyike – vagy mindegyike? S vgl: mi a megtiszttott szem tovbbi sorsa? Teremt vagy sttsgbe hull?

Az alkimistnak a solutihoz valamifle hatanyagra volt szksge. Ezt a hatanyagot a blcsek kvben vltk flfedezni. A kvet fmek talaktsn tl minden betegsg gygytsra s az let meghosszabbtsra is alkalmasnak vltk. A blcsek kve mgikus ernyekkel rendelkezett.

Morrison – flteheten – a blcsek kvt tallta meg a filmben, abban a mvszetben, ami minden anyagot kpes egymsba olvasztani, floldani, rgzteni s gy halhatatlann tenni. ppgy a film pusztulsa a film ltal flptett valsg pusztulsa is. „Halott hzban fordtsd falnak a tkrket.”

 
Kedvcsinl

VIDEO BLOG:
3. h.-i vfordul: LINK
Megaparty 2006: LINK
Bp Pard 2006 : LINK
Bp Pard Karnevl: LINK
Red Bull Air Racing: LINK
Crystal - Nightwish: LINK
Kptalanfred 1: LINK
Kptalanfred 2: LINK
Kptalanfred 3: LINK
Kptalanfred 4: LINK
Kptalanfred 5: LINK

 
Chatazrtis
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Snow mondja


 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 

Debrecen Nagyerdõaljai, 150m2-es alapterületû, egyszintes, 300m2-es telken, sok parkolós üzlethelyiség eladó 06209911123    *****    ACOTAR Fanfiction: Velaris, a második otthonom    *****    LITERATURES SUBPAGE /// VERSEK ÉS TÖRTÉNETEK EGY HELYEN ///LITERATURES.GPORTAL.HU///LITERATURES SUBPAGE    *****    Naruto rajongói oldal | konoha.hu | Látogass el konoha falujába | KONOHA.HU | KONOHA.HU | KONOHA.HU | KONOHA.HU | KONOHA    *****    Turbózd fel a kreativitásod! Prémium grafikai források a PNG Tree-n.    *****    Anime tematikájú Cinematic trance zene és látványvilág Arcadia fantáziavilágában és még sok más videó a chanelen    *****    PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA///PREKAMBRIUM.GPORTAL.HU /// PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA    *****    RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO.GPORTAL.HU ///RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///    *****    RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL    *****    RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL    *****    PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    "TEKERJ VISSZA" - RÉGI KERÉKPÁROK IDÕSZAKI KIÁLLÍTÁSA - BAJA TÜRR ISTVÁN MÚZEUM    *****    Naruto rajongói oldal! Felkerült John Man Ninja címû könyvének elsõ fejezete. Olvass, Filmezz, Tanulj!! KONOHA.HU    *****    Debrecen Nagyerdõaljai, 150m2-es alapterületû, egyszintes, 300m2-es telken, sok parkolós családiház eladó 06209911123    *****    Velaris, a második otthonom Fanfictionból új rész került fel    *****    NSYNC - Ha nosztalgiáznál, vagy érdekel,mi történik most a ByeByeBye elõadóival, akkor nézz be - NSYNC    *****    Szereted az egyedi történeteket? Kíváncsi vagy, hogy mire képes egy hobbi író? Ha igen, nézz be hozzám!    *****    Sziasztok! A Moobius pályázatán elindult két regényem. Kérlek támogass! Bõvebb információt itt olvashatsz. Katt rám.    *****    Sziasztok! A Moobius pályázatán elindult két regényem. Kérlek támogass! Bõvebb információt itt olvashatsz. Katt rám.